Nedcar in de Wankelmotoren?

Een forum waar leden onderling berichten kunnen uitwisselen.

Moderator: Bestuur

Jaap Tijman
Beheerder
Contacteer:

Nedcar in de Wankelmotoren?

Bericht door Jaap Tijman »

Nu -6 maart 2012- in het nieuws:

AMSTERDAM – Het Zwitserse bedrijf Q-PM wil 700 miljoen euro investeren in NedCar en daar beginnen met de productie van wankelmotoren. De huidige 1500 werknemers zouden volgens Q-PM hun baan kunnen behouden.
Dat blijkt uit een mail die FNV Bondgenoten heeft gekregen van Q-PM, zei bestuurder Henk van Rees van FNV Bondgenoten dinsdag. Van Rees reageert voorzichtig: ”Eerst zien, dan geloven”.

Topman Geoffrey Hunziker van Q-PM schreef een brief met de wens tot overname van NedCar aan president Osamu Masuko van Mitschubishi, blijkt uit de mail. ”De bal ligt nu bij Mitsubishi”, aldus Van Rees. Ook zal de zaak besproken worden in de speciale Taskforce die zoekt naar gegadigden voor NedCar.

Als de overname slaagt wil Q-PM de fabriek gebruiken voor de productie van zogeheten wankelmotoren, die onder meer gebruikt kunnen worden om de accu van (semi)elektrische auto’s op te laden.

EZHet ministerie van Economische Zaken, dat zich via een ‘taskforce’ inzet voor een overname van de fabriek, wil het Zwitserse bod niet bevestigen, maar erkent wel dat meerdere partijen interesse hebben getoond.

”De afgelopen weken hebben zich verschillende partijen gemeld, en naar al die partijen wordt nu gekeken. Met partijen die interesse hebben, wordt ook gesproken”, aldus een woordvoerder.

Het in Zug gevestigde Q-PM is vooral een onderzoeksbedrijf, en telt slechts 50 medewerkers. Het bedrijf wil nu enkele miljoenen wankelmotoren per jaar gaan produceren. Hunziker zegt nog te twijfelen tussen een Zwitserse locatie en het overnemen van NedCar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover één van de nieuwsberichten.
Ik zal eens zoeken in mijn Wankele-archief, maar jaren terug was er een Nederlandse "investeerder" die
ook allemaal spannende ideeën had met de Wankelmotor. Hij eindigde in de gevangenis, als ik het wel heb.

Voor mij is dit "Q-PM" verhaal voorlopig ook een broodje Jaap. Eh, Aap.
Tijd zal het leren...
Plaats reactie