vibrerend startrelais

De plek voor de praatjes over een-, twee-, vier- of zes-cilinder op 3 of 4 wielen.

Moderators: Bestuur, 2+4 Cilinders

Plaats reactie
Stefaan Van Osta
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 sep 2023, 19:50

vibrerend startrelais

Bericht door Stefaan Van Osta »

Heeft iemand het ook al eens voorgehad dat wanneer je de NSU Prinz start,
dat het startrelais dan hoorbaar begint te vibreren?
Enkele weken geleden begon mijn NSU af te slaan wanneer deze telkens in stationair
werd gezet. Heb de carburateur toen helemaal gedemonteerd en gecontroleerd op onreinheden
maar deze bleek proper. Vervolgens mbv de vraagbaak het stationair toerental van de carburateur
afgeregeld dmv de twee regelschroeven. Dit loste mijn stationair probleem op.

Maar toen ik op een bepaald moment de moter terug wilde starten hoorde ik het startrelais vibreren om dan
vervolgens geen teken van leven meer te geven. Het startlampje aan het contact
bleef dan uit en er was geen leven meer in de wagen te krijgen.

Heb het relais er toen uit gevezen en geopend en getest, startrelais schakelde perfect wanneer ik de contacten
met een labovoeding bekrachtigde. Na inbouw startte de NSU terug goed op maar soms begon bij het starten het relais
terug te vibreren. Ik los dit voorlopig op door de minpool van de batterij dan even los te trekken en dan start de wagen
vervolgens terug goed op.

Heeft er iemand een idee waar deze intermitterende vibratie vandaan kan komen?

Alvast bedankt!
lodewykc
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 jul 2013, 21:57
Locatie: Arnhem

Re: vibrerend startrelais

Bericht door lodewykc »

Heb je wel een massakabel van de motor naar het koetswerk, als die er zit haal die los en maak aan beide kanten schoon.
Kijk ook de massakabel van de accu naar het koetswerk na, ook het relais moet een goede massa hebben.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!
H.Mertens
Berichten: 276
Lid geworden op: 15 sep 2010, 15:12
Locatie: Meppen NL

Re: vibrerend startrelais

Bericht door H.Mertens »

Zekeringen reinigen en weer strak monteren tussen de bevestigingspunten heeft mij al een keer geholpen.
Kabels vanaf de accu vervangen door dikkere zoals kabels van een elektrisch lastoestel wil ook nog wel eens helpen.
Moi, Henk.
Stefaan Van Osta
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 sep 2023, 19:50

Re: vibrerend startrelais

Bericht door Stefaan Van Osta »

De gevlochten aardingskabels van motor naar chassis en van de batterij naar chassis zijn mooi vast gevezen. Maar ze vertonen hier en daar wel wat sporen van roest. Ik vermoed dat ze sinds 1971 niet meer zijn losgevezen. Ik zal ze aan de bevestigingspunten losvijzen en er met een koperen borstel over gaan. De zekeringen lijken op het zicht nog wel stevig vast te zitten maar zal de contacten allemaal eens doormeten.

De accukabels zijn wel vernieuwd geweest en zijn tamelijk dik. Ze zitten ook met stevige, ronde schroefringen vastgevezen op de batterij.

Alvast bedankt voor jullie input!
lodewykc
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 jul 2013, 21:57
Locatie: Arnhem

Re: vibrerend startrelais

Bericht door lodewykc »

dat klemmen nog goed vast zitten zegt op zich niet zoveel, daar kunnen ladingen roest tussen zitten of geoxideerd lood of koper dus het is zaak om alle verbindingspunten los te halen en schoon te maken , vervolgens met een lik vet of vaseline weer terugmonteren, incl. de accupolen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!
Plaats reactie