NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

De meest populaire bromfietsen uit Duitsland worden hier besproken. Ook voor de Motosulm, Agria's, Gripens en andere zaken met een NSU 49cc blokje.

Moderators: Bestuur, Quickly's

Gebruikersavatar
Kees Colijn
Berichten: 889
Lid geworden op: 07 okt 2006, 19:07
Locatie: sassenheim

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door Kees Colijn »

Wielen spaken voor mijn gerestaureerde Quickly N. Nadat ik vond dat de velgen teveel waren beschadigd , besloot ik ze opnieuw te lakken. Komt van jaren steeds verplaatsen, er was niet eens mee gereden. Spaken er uit, stralen, gronden, schuren en aflakken. Als toegift een laagje blanke lak. De spaken terugplaatsen in de naaf, langs elkaar vlechten en vervolgens de nippels (mooi woord!) aandraaien. Daarna had ik het de vorige keer uitbesteed. Nu ook zelf de wielen richten en wel op zo'n manier dat de spaakspanning gelijkmatig verdeeld is en het wiel recht is. Moeilijk hoor, ik zag er erg tegenop. Niet zelf doen betekent wegbrengen en weer ophalen na aftikken van wat euro's arbeidsloon. Allemaal heel redelijke zaken maar soms komt me dat toch wat minder uit.
Ik had al een mooi bokje gemaakt, dus waarom niet zelf...? Het was toen nog koud weer. De wielen had ik in onze keuken gezet. Vrouwlief blij, zaten we toch zowat knus naast elkaar met maar een paar meter er tussen en hoefde ik niet te blauwbekken in een onverwarmde schuur.
Afijn, na een moeizaam begin en op de keukenvloer binnen oogbereik een artikel in "Bromfiets" over wielen spaken, lukte het stukje bij beetje. Alle nippels even ver aandraaien en de velg controleren op hoogte- en zijdelingse slag. Als je ziet hoe makkelijk je een velg vervormd als je alleen op de spaakspanning let......oei! Slingerdeslang , daar gaat de velg millimeters heen en weer, ten opzichte van de naaf.
Het eerste wiel duurde drie kwartier voordat het een beetje minder hoepel was. Daarna tien minuten stellen voor de laatste details. Het tweede wiel binnen een half uur gefixt. De spaken klinken vrijwel allemaal hetzefde als ze "gestemd worden". Zo zie je maar, het is zelf te doen. Niet dat je er heel ervaren van wordt, die eenmalige klussen.

Blokje gewisseld bij de NSU, die ik mijn winterQuickly noem. Dat kwam namelijk zo, ik had de open stuurhandles van het vroege type nodig die hier op zaten en het blok dat onder dit rijwielgedeelte hing had ik geleend van de Quickly waar boven beschreven wielen voor zijn bedoeld. Ik houd het graag zoals het is en was. Vandaar de ruil. De bowdenkabels werden allemaal los gehaald en daardoor meteen het blok meegepakt. Dat "winterQuicklyblok" is het beste blokje wat ik ooit heb gereden. Nu met overal nieuwe keerringen en lagers. Mooi stationair lopend, krachtig van onderuit, mooi in toeren oppakken na opschakelen en het schakelen gaat veel geleidelijker dan bij mijn andere brommers. Alles klaar, meteen het licht eens fatsoenlijk aangesloten.
Wat heel erg tegen zat, was de kabel van de kleplichter. Was de binnenkabellengte goed, viel die niet te monteren. Kon je wel monteren, dan werkte het niet goed genoeg. De decompresseur is o zo belangrijk voor het heel houden van je carters. Bij lomp aantrappen kunnen ze scheuren. Om kort te gaan, veel zitten knoeien en uiteindelijk na nog tevergeefs een half uur porrelen een kleine spanner tussen de kabel gezet. Nou, de rijtest. Derde trap lopen, op een jaar oude V-power in de tank! Voorzichtig aan op het garageplein. Wouw, dat reed lekker. Alles precies zoals het hoort te gaan. En dat met een kleine carburateur er op. Eens kijken of de Quickly ook vanuit stilstand in de tweede versnelling wegtrekt. Jawel.....heel makkelijk zelfs, maar dan ineens een raar geluid uit de koppeling. Scheisse! Vergeten olie in de versnellingsbak te doen. Gauw de motor uit. Voel met mijn hand aan het blokje, het is lauw. Hup, 120cc van de juiste olie er in en het rijdt vorstelijk. Was vergeten meteen te vullen toen het kaartje "geen olie" werd losgetrokken van het voorste ophang-oog. Gelukkig was alles inge-olied bij montage, dus geen schade opgelopen. Alleen nog een keer de zuiger vernieuwen. De zuigerveergroeven worden wat ruim en dat hoor je.

De aluminium tank van de raceQuickly, die volgt de vorm van de mal. De mal past exact strak op de brommer. De alu-tank niet. Die is net een paar millimeter groter van maat dan de mal. Dus hier en daar te lang. Een detail dat voort komt uit onervarenheid. Dan steekt een nieuw probleem de kop op: Ik ben onlangs van werkgever veranderd. Het adres waar je op en top kon beunen aan eigen werk in eigen tijd heb ik achter me gelaten. Bij de nieuwe werkgever niks van dit al. Oké, jammer. Soms moet je een keuze maken, die twee fijne NSU gerelateerde uurtjes per week maakten de rest niet goed, als u begrijpt wat ik bedoel. Tijd voor verandering! Harder werken en minder verdienen. Daardoor goed op de uitstroom van euro's letten. Het werk aan het viertaktblok ligt mede daardoor stil. Hier vindt je wat en daar laat je wat.
Het was dus een eindsprint bij de vorige werkgever met de autogeenbrander en aluminiumplaat. Helaas is het niet af. Dat is mede een oorzaak door de voorste tankophanging. Die was niet naar mijn zin, omdat de bovenkant dan niet mooi zou sluiten tussen zadel en balhoofd. Veel lopen rommelen op een huis-, tuin- en keukenmanier om de bovenkant van de tank netjes horizontaal te krijgen. Het gaat nu een beetje in de juiste richting, al ben ik er nog lang niet. Gelukkig heb ik goed contact gehouden met de aluminiumlasser, zodat ik daar wat minder zorgen over heb.

Afbeelding

Speciaal gereedschap gemaakt. Op mijn gerestaureerde Quickly komt een Veigel opbouw snelheidsmeter/kilometerteller. Die zit op een U-op zijnkantvormig beugeltje vast onder de balhoofddop. Maar wat een gedoe om die dop vast te kunnen draaien. Met een standaard ringsleutel 30 gaat het niet. Te dik voor de hoogte die overblijft tussen teller en kroonplaat. Met een steeksleutel lukt niet door de opstaande rand van de kroonplaat. Je komt er gewoonweg niet bij. Een waterpomptang is geen optie. Je zal net de boel teveel beschadigen. Na lang dubben het onderste randje van een dopsleutel 30 afgeslepen, netjes gevlakt op de draaibank en aan de buitenrand een steel vast gelast. Zo kom ik met deze extra slanke ringsleutel op de plek van bestemming en kan voldoende kracht zetten. Ben benieuwd hoe andere sleutelaars dit oplossen.

Laatste dingetje dit keer: de pistonpenbustrekker. Al een keer gemaakt en uit het oog verloren, door eigen laksheid. Nu meteen een beetje verbeterd. Met behulp van de messing buitenbussen kan je een versleten bus uit het bovenste drijfstang-oog drukken en een nieuwe bronzen bus er behoedzaam intrekken. Kijk maar naar de foto in de bijlage. Laat je de oude bus een paar mm naast de nieuwe zitten, kan die mooi als geleiding voor de ruimer 10 dienen.


Groeten van Kees
Gebruikersavatar
Kees Colijn
Berichten: 889
Lid geworden op: 07 okt 2006, 19:07
Locatie: sassenheim

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door Kees Colijn »

Juist ja. Al een hele tijd heeft u hier niets van enige vorderingen vernomen. Dat klopt inderdaad. Dat wil gelukkig niet zeggen dat er helemaal niks gebeurt. In die twee jaar tijd is er door wisselende omstandigheden ( wel of geen werkplaats en/of andere handige middelen ter beschikking) een stuk minder hobbyklussen verzet dan ik me had voorgenomen. Het betaalde werk bij een bedrijf heeft voorrang op de hobby, hier is het nodige in voltrokken. Op dit moment is alles weer stabiel.

Er zijn, om de balans in de vrije tijd naar de leuke kant door te laten slaan, veel zaken gebouwd aan anders dan NSU merken. Deels uit noodzaak, deels omdat we daar wat actiever mee zijn omdat het allemaal vlakbij onze voordeur plaats vindt. De Quicklys hebben geduldig gewacht tot hun tijd kwam. Afgelopen zomer heb ik met eentje behoorlijk gestoeid en eigenlijk viel het me tegen hoe weinig er opgeschoten is ten opzichte van de tijd die vervloog. Het leek mij een bouwpakket met hapklare brokken al past het pas naadloos op elkaar nadat er de nodige aandacht aan wordt gegeven. Ik schat op bijna de helft van voltooiing te zijn.

Deze wintermaanden ligt alles stil. Te koud en te donker. Vanaf eind maart zal er weer veel energie plus tijd richting de Quicklys gaan. Onze jongste dochter is bezig haar autorijbewijs te halen. Periodiek onderbroken door de Lockdown, zal het roze pasje er dan een keer komen. Daarmee mag ze meteen op haar eigen olijfgroene ’60 Quickly stappen, waarvan een paar puntjes op de i moeten worden gezet om bedrijfszeker van huis naar haar bestemmingen te kunnen rijden. Bij de Rennquickly zal de prioriteit liggen op het compleet maken van het rijwielgedeelte, zodat eindelijk getest kan worden met het tweetaktblok. Het twaalf en een halfjarig bestaan kon ondertussen gevierd worden. De viertaktversie mag voorlopig stofhappen.
Groeten van Kees
Laatst gewijzigd door Kees Colijn op 18 jan 2021, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AntonD
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 11:17
Locatie: Middelburg

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door AntonD »

Leuk Kees, was al heel erg lang niet op het forum geweest, Kreeg een email dat je gepost had. Nu lees ook even voorgaande stukjes.
Mooie ringsleutel onder andere.
Bedankt voor je updates!

[ Post made via iPhone ] Afbeelding
@nton
Gebruikersavatar
Kees Colijn
Berichten: 889
Lid geworden op: 07 okt 2006, 19:07
Locatie: sassenheim

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door Kees Colijn »

En beetje schrik geeft het wel, Anton, als ik zie dat mijn laatste bericht inmiddels al bijna een jaar oud is. Een jaar tijd is zo om. We hadden sinds jaren eens echt winterweer, eind 2020. De kou bleef lang aanhouden. Voordat het sleutelen in eigen gelederen losbrak, was het inmiddels begin juni. Ben voornamelijk veel bezig geweest voor andermans voertuigen. Je kent het wel, je wordt gebeld om iemands motorfiets na lange tijd tot leven wekken. Er zitten door het stilstaan meer (elektronische) storingen in dan op het eerste gezicht. Wie A zegt, moet B zeggen.

Van het een komt het ander. Dus stond ik wat later in een andere schuur om een lang geleden weggezette oldtimermotorfiets met gereviseerd blok zo in te stellen, dat ie na al die jaren voor het eerst ging lopen. Uiteindelijk is het allemaal voor 100% gelukt. Met een stroboscoop, stiftstrepen en wat voelen en luisteren kom je een heel eind. Je eigen werk blijft liggen. Iets met liefdewerk, oud papier…..Mijn jongste dochter heeft door de rare tijd waarin wij leven nog steeds geen rijbewijs kunnen halen. Jammer, de lessen blijven doorgaan en het wordt zo best duur. Natuurlijk heeft ze deze zomer een paar keer geprobeerd op een Quickly te rijden op eigen terrein. Het viel haar tegen, hoeveel moeite je moet doen om weg te rijden uit stilstand. De versnellingshandle in z’n 1 aangedrukt houden, tegelijkertijd de koppeling vieren en de gasstand aanpassen. Nou ben ik geen rijinstructeur die simpel uitlegt hoe en wat iets werkt….. Een keer voordoen en dan, hup! Jij bent! Zij vond dat ze teveel “aan het machinisten” was om te kunnen rijden. Geduld, geduld. Nu opnieuw een Lock-down. Voor mij geeft dat even lucht op NSU gebied.

Lucht? Ja , ook buitenlucht. Zonnepanelen zijn leuk, als ze het doen. Nou zijn wij één van de gelukkigen, die een storing hadden in een paneel midden tussen de anderen. Garantie heb je op onderdelen, niet op arbeidsloon als ze langs moeten komen. Dus wie ging er het dak op, om te vechten met die bespaarders? Doe je het niet zelf, dan gaat alle stroomwinst van een jaar terug naar de panelenlegger. Dat waren dan een paar versnipperde dagen heen en weer lopen over een paadje van verwijderde dakpannen. Ik kan u vertellen dat het gauw heet of koud is op een hellend dak. Bovendien krijg je er gigantisch kuitenkramp van. Laat mij alstublieft in de schuur klooien als het mooi weer is. Daarna een ‘kleine’ verbouwing gehad in huis, die uitliep naar zes weken. Het stof van het breekwerk lag tot twee tuinen verder. Eenmaal opnieuw gestuct en bekleed kwam de weg vrij naar de hobby's. De zomer duurde weer eens te kort, zullen we maar zeggen.
Goed nieuws: de alu tank voor de RennQuickly heeft zijn definitieve positie ingenomen. Met wat opvulling van houten klosjes zitten bodem en bovenkant tegen elkaar geschroefd. De bovenkant staat nu mooi horizontaal. Mijn bevriende aluminiumlasser heeft het geheel ondertussen hier en daar een hechtje gegeven, zodat het hout er straks tussenuit kan. Daarna dienen voor alle gaten/kieren passende, onkantige aluminiumplaatjes te worden geknipt. Een hele dijk werk. Ach, wetende dat een tank van een Sportmax uit 21 verschillende delen bestaat…….
Afbeelding
Nog iets, wat ik lang heb uitgesteld: het maken van een gietmal om een eigen kleppendeksel te kunnen maken. Ik heb me een klein beetje ingelezen op het internet hoe hobby-alu-gieters thuis iets kunnen maken. Omdat er veel warmte bij komt kijken, nam ik me voor dit zomers uit te gaan voeren in de tuin. Onze altijd loslopende konijnen tijdelijk opsluiten in hun hok en dan de vuurkorf flink opstoken, zodat de oude stukjes carter, oude zuigers enz. in een kroes , alles ooit verzameld, ‘even’ omsmelten tot een passend deksel. Hoe het liep met de vrije tijd kunt u hierboven lezen. Ben in er in februari aan begonnen. Het maken van een mal is een uitermate leuke klus, waar ik 1 volledige dag werk aan dacht te hebben. Potver, helemaal verkeerd ingeschat. Natuurlijk ga je uit van de maten van de cilinderkop met binnenwerk en dan begint het pas. Hou steeds rekening met de uiteindelijke vorm, die moet kunnen ‘lossen’ uit de mal. Maak ik de mal van hout of van staal? Houd rekening met materiaaltoeslag waar de bewerkingsvlakken komen. Houd rekening met krimp. Hoe ga ik het deksel op de clinderkop bevestigen? Elke keer als je een zet deed, moest je andersom denken! Dat was het aller, aller moeilijkste. Iedere keer weer ‘omdenken’ om resultaat te halen. Voor de twee nokkenassen moeten er twee bobbels in het deksel komen. Ook twee, iets groter dan de vorige, bobbels voor de aandrijftandwielen. Daartussen wat koelribben. Hout is mooi spul, met ijzer ben ik net wat handiger. Een stalen mal is mijn keuze.
Afbeelding

Er was geen buis met de radius in die maat van de bobbels te vinden op de zaak, dus heb ik die uit massief materiaal staan draaien. Als je dan op de klok kijkt hoe lang iets duurt, schrik je je te pletter. Na een dag had ik de basis af. Dat wil zeggen, een mal met de buitenafmetingen van een deksel, dat bewerkt is. Je ziet dan dat deel, waar je tegenaan kijkt als die eenmaal op de cilinderkop gemonteerd zit. Ik noem dat een buitendeksel. Om de binnenboel van de kop kwijt te kunnen in dit deksel, moet je daar een uitsparing in hebben. Die uitsparing heeft dus zo’n uitgekiende vorm, dat de wanddikte van het materiaal ongeveer overal gelijk is. Ik heb die uitsparing een binnendeksel genoemd. Heb heel wat met de schaar, kartonnen plaatjes en stripjes, passer en potlood zitten porrelen om het gewenste resultaat te bereiken. Daarna de vormen overnemen in staalplaat. Alles komt ondersteboven geplaatst tijdens het gieten. De bodem van de mal is een ijzeren plaat, met daarin vier tapeinden. Die plaat komt in een houten kist. De kist wordt gevuld met vormzand. De vier tapeinden bepalen op welke plaats het binnen- en buitendeksel ten opzichte van elkaar innemen. De mal van het buitendeksel maakt de afdruk in het vormzand. Hierna wordt die weggenomen, dan komt het binnendeksel op zijn plaats. De wanddikte van het uiteindelijke aluminium deksel wordt bepaald door de kier tussen de twee stalen deksels. Dacht ik slim te zijn en met vulbusjes te werken, om de deksels precies op hoogte te leggen, vanaf de bodem gerekend. Mooi, alles was precies op maat. Lig ik moe en tevreden in bed, schiet me te binnen dat daar waar de vulbusjes zitten, geen vloeibaar aluminium toestroomt!!!!
Opnieuw pielen tot het goed is, daarna de beide mallen met materiaal opgedikt, zodat er straks toeslag op zit om een afdichtend pasvlak aan de onderkant te kunnen frezen. Had ik het idee klaar te zijn met het binnendeksel, vroeg ik me op een stil moment af waar de vloeistof ingegoten moet worden. Een leuk iets om over na te denken, tijdens de kerstdagen. De moed blijft erin zitten.
Gebruikersavatar
AntonD
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 11:17
Locatie: Middelburg

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door AntonD »

Mooie tank geworden!
Had nu pas tijd genoeg om heel t verhaal te lezen, leuk deze update!
Hoop ook dat ik wat kan gaan doen aan mijn diverse projectjes. Met uitpakken na verhuizen blijkt dat er spullen missen, waar die gebleven zijn…

Hulp is leuk, maar ben daardoor het overzicht kwijt geraakt.
Waarschijnlijk wordt het opnieuw aanschaffen..

[ Post made via iPhone ] Afbeelding
@nton
Gebruikersavatar
Kees Colijn
Berichten: 889
Lid geworden op: 07 okt 2006, 19:07
Locatie: sassenheim

Re: NSU van QUICKLY naar Race QUICKLY

Bericht door Kees Colijn »

Weinig nieuws dit keer. Veel werk verzet in de tussentijd, aan tweewielers van andere merken. Sorry daarvoor. Voor dit blokje druk bezig geweest met het gedoe rond de oliepomp op de plek waar vroeger de kickstarter zat. Datzelfde aantraptandwiel moet de pomp aan gaan drijven. Steeds kom ik een struikelblok tegen en dan moet er wat op verzonnen worden. Een dubbele aluminium plaat op de kop gemaakt als afdichtvlak. De lintzaag heeft mij daar goed mee geholpen. Met M3 boutjes rondom worden deze twee platen op elkaar en op hun plek gehouden. De gietmallen zijn eindelijk klaar, als ik nou gietzand bestel zou het feest kunnen beginnen. Ware het niet dat ik wakker lig van het feit dat op zo'n deksel de letters NSU horen te staan. En ook nog eens in het goede lettertype. Het kettingkastdeksel van een Quickly zou een donor kunnen zijn, al vind ik mijn deksels te mooi om op te offeren. Even verder zoeken. Nou ja....even....
Plaats reactie